Toimetus | Tellimine


Eessõna
Toimetaja veerg
Piiskopilt
Superintendendilt
EMK 105
Jutlus
Arutlust
Mõtisklus
Meilt ja mujalt
Noortenurk
Noored tunnistavad
Lastetoost meil ja mujal
Lastelaegas
Nõuandenurk
Koduteel 100
Pildikesi kogudustest
Misjon ja heategevus
Misjon
Kirikuelu
Aastakonverents
Kirikuaasta
Usupühad
Kultuurikommentaar
Intervjuu
Meie inimesed
Arvustusi
Naiste ühenduses
Hingehoid
Elust enesest
Piibel
Metodismist
Orelifondis
Reisikiri
Raamatu- ja plaadisoovitus
Kristlane naerab ja nuputab
Kirjakast
Ajalugu
EMK 100
Retronurk
Õnnesoovid
Luulenurk
In memoriam
Reklaam
 

Koduteel 3/2016 - Jutlus

Me oleme Jumala käes kui savi

Risto Santala
Soome pastor ja kirjanik


1967. aastal pidas Soome jutlustaja Risto Santala jutlusteseeria selle kohta, kuidas pottsepp toimetab saviga ning selle piltlikust seosest meie eluga, kus Jumal meid kui savi vor-mib. See teema sai ka raamatuks ning on eesti keeles ilmunud pealkirja all „Savist Nõuks“. Järgne-valt katkend raamatust.

Ühel päeval lubas Naatsareti pottsepp võtta mind kaasa oma savivõtupaigale. Olin oodanud, et meie tee viib orgu, ent eksisin. Mul tuli sõita autoga mööda viletsat vankriteed üsna kaugele linnast välja. Jäime seisma ühe kivimurru ääres. Mehe nägu lõi särama, kui ta võttis tee äärest kamalutäie klibu. Ta hellitas seda pihus ja rääkis, et aegajalt sõidutab ta siit salaja koorma oma õuele. Keegi ei tea tema savi saladust. Otse keemiku põhjalikkusega rääkis ta tolle saviräha koostisest ja omadustest, mida ta sellest „välja meelitab“. Sealsamas tõi ta esile ka ümbruskonna nõlvakute puudused oma rähaga võrrelduna. Tundsin end salamisi pettununa: „Vaevalt säärasest klibust mingit savi saab!“ Pottsepa õuel nägin vastust.?

Savi tuleb pesta, enne kui see kõlbab pottsepa lauale. Kui olime jõudnud tagasi Naatsaretti, viis pottsepa poeg mu maja kõrvale. Seal oli paar terava labidaga kaevatud, umbes ruutmeetri suurust auku. Need kaevendid täideti kõigepealt veega ja siis kühveldas õpipoiss sinna oma saviräha.

Leotamine pidi kestma mitu päeva. Seejärel oli kord savi pesemise käes. Pikuti lõhestatud plekktünnide pooltes segati heljundunud savikörti põhjalikult ja seejärel pesti läbi. Pottsepa ja tema õpipoisi sõrmed leidsid aegajalt segu seest lahustumata kilde, mis nopiti välja ja visati kõrvale. Kui kogu savikört oli läbi pestud, jäeti see taas auku seisma ja laagerduma. Päikesepaistel haihtus kogu liigne niiskus ning moodustus tihe mass, mis lõhenes lootustandvalt augu põhjal, osutades juba ilmseid savi tunnuseid. Alles seejärel kui savi oli niiviisi muutunud elastseks, algas selle tegelik töötlemine.

Pottsepa töötoa ühe seina ääres seisis riit ühtlase suurusega kamakaid, paakunud savitükke, mis ootasid seal oma aega. Üksteise järel jõudsid need kamakad pottsepa lauale.

Olen sageli imetlenud meie pottsepa pikki lihaselisi sõrmi. Nüüd tallasid need pihud paakunud savi esmalt laiaks koogiks. Seejärel keerati see piklikuks „rullbiskviidiks“, tambiti järjest pehmeks, tallati veelkord läbi ja keerati uuesti piklikuks rulliks. Aegajalt leidsid pottsepa tundlikud käed nüüd juba ühtlaseks ja plastiliseks muutunud savimassist pisikese kivikillu. Kui niisugune kild jääb segusse, rebib see valujärgus nõu külje sisse prao.

Nii on vististi ka kristlase elus. Just neil aegadel, mil Pottsepa käed meid sõtkuvad, tulevad esile meie vaimuliku elu suurimad vead. Meie sisemistest sügavustest purskub välja isekus ja pühitsematus, mis muidu olekski jäänud peidetuks. Tavaliselt on meie süda, nagu tõdeb Psalm 119:79, tuim nagu rasv, meie patt ja isekus ei häiri meid õigel moel. Aga kui Jumala käsi meid sõtkub, täitub 2Kn 22:19: .... et su süda pehmenes ja sa alandasid ennast Issanda ees ... ning nutsid minu ees, siis olen ka mina sind kuulnud, ütleb Issand.

Jumalamees Jeremija pidi sattuma kuningapoeg Malkija kaevu ja vajuma mudasse (Jr 38), enne kui Jumal sai saata oma sulase, etiooplase Ebed-Meleki, teda sealt välja tõmbama. Jumal sõtkub nimelt neid, keda Ta tahab kasutada.

Apostel Paulus pidi olema „Issanda valitud riist, kandma tema nime paganate ja kuningate ning Iisraeli laste ette“. Seetõttu kuulis Ananias tema kohta ennustussõnad: ... mina tahan talle näidata, mida kõike ta peab kannatama minu nime pärast (Ap 9:16).

Keegi mõttetark on öelnud, et „inimene on saanud elult palju siis, kui ta on kannatanud“. Sõtkutav inimene saab Jumala aaretekambrist seal peidus olevaid rikkusi, mida ei suuda anda ükski selle maailma selvepood või universaalkauplus. Savi tuleb sõtkuda, et see alluks meistri käele, soovitud kuju võtma. Sõtkumata savi mureneb pottsepa sõrmede vahel.

Jeremija sõna: „Sina oled mind painutanud“, kõlab heebrea keeles: „Pititani Adonai va-epat; chazaktani va-tuchal“: „Sina oled mu pehmeks rääkinud, Issand, ja ma olen pehmeks räägitud; sa oled kasutanud oma väge ja teostanud kavatsuse“.

Tihtipeale oleme „paadunud kristlasteks“, nagu luuletaja Kurkisuonio ühes oma salmis ütleb. 1Sm 25:37 jutustab Naabalist, kelle süda „suri rinnus ja ta otsegu kivines“. Kui palju küll peab Jumal meie juures oma väge kasutama, enne kui Ta saavutab oma eesmärgi! Jumalal on tihtipeale lihtsam saada tänu lausjumalatu huulilt kui enesekindlaks paadunud kristlaselt. Tundlikkus Jumala suhtes on alati elava kristluse tunnus.

Iga kristlane teab oma Piiblist salme, mis on tähendanud palju tema elu otsustavail hetkil. Mul oli eesõigus kuulda kolm korda üht Psalmide sõnumit ajal, mil olin valmistumas reisiks juudi töö asjus: kaks korda leivamurdmisel ja korra lahkumispäeva hommiku raadiopalvuses. See mälestusväärne soe sõnum kõlab: Õnnis on inimene, kelle tugevus on sinus, kelle mõttes on pühad teekonnad! Nutuorust läbi käies teevad nad selle allikate maaks; ka varane vihm katab neid õnnistusega! Nähtavasti tähendab kristlase „püha teekond“ suuremalt jaolt nutuoru teedel rändamist, ent need pisarad muutuvad õnnistuse allikateks. Prantsusekeelses Piiblis kasutatakse sõna „ils transforment“: Jumal „transformeerib“, ‘muundab’ meie elu vaevad õnnistusteks. Just sellepärast meie Suur Pottsepp sõtkubki omasid. Savi omadusi ei saa tunda, kui neid ei tunneta n-ö „maitse“ sõrmedega. Savi peab olema elastne, pingul ja sitke – see peab elama ja „nutma“. Muidu see ei saa elavaks.

Sõtkutud savi ei pääse kohe oma pottsepa lauale. Savi tuleb panna kõrvale, kus see muutub n-ö „siledaks“. Seal, nurgas, ootab see tombuks sõtkutuna oma korda ja pottsepa töötoa külastaja ei pööra tavaliselt neile osaliselt kotiriidega kaetud savitompudele mingit tähelepanu.

Inimese tee on seesama savi tee. Üks meie elu kesksemaid õppetunde on ootamise õppetund. Kui jälgida savi teekonda Naatsareti konarlikelt mäekülgedelt Iisraeli kodu lauale, võib märgata, et see pannakse mitmeid kordi kõrvale, ootama. Kõrvale jätmine ei tähenda hülgamist. Savi maailmas on oma sisemised seadused, millest ei saa mööda minna ning sedasama kogetakse ka Jumala riigis.

Aabraham oli 75aasta vanune, kui Issand kõneles temaga Haaranis. Suurem osa tema elust möödus kurnaval kõrberännakul. Joosepi tee viis kaevu, orjuse ja vangihoone kaudu vabadusse. Mooses sai Egiptuse mehe mahalöömise pärast pagulase osa. Ta pidi viibima kaua lambakarjusena Midjanimaal. Ristija Johannest valmistati oma ülesandeks kõrbes. Nende jumalameeste elust õpime, et neil tuli sageli ja kaua vaimuliku elu tegevusväljalt olla n-ö „kõrvale pandud“. Ka tavalises sõjas kulub suurem osa sõduri ajast positsioonil ning ühtedes ja samades kaevikutes. Suurem jagu võitlusest on ootamine, vaid väike osa tegutsemine. Just need ootamise ajad ja see, kuidas kristlane kasutab vaikseid, tavalise elu argihetki, teevad temast selle kristase, kes ta on.
Jumala riigi sisimate õnnistusteni ei ole mingit kiirteed. Pühad on muistegi võidelnud aastaid, võimaks mõista Jumala varjatud teid. Miks peaks siis tänapäeva inimesele pakutama otseteed? Savi maailmas on omad seadused.

Savi ei saa sundida. Savi tuleb „keelitada“, seda ei saa valada vormidesse. Tõsi, suurtes tehastes juba osatakse spetsiaalsete lisaainete abil panna savi võtma ettenähtud kuju, ent tavaline pottsepp Hiinast Ameerikani teab, et savi ei saa sundida. Savi peab „keelitama“ võtma vajalikku vormi. Savi nõuab oma aega, et „jahtuda“ niisugusesse vormi, nagu seda „keelitatakse“ võtma. Niisamuti „keelitab“ ka Jumal meid võtma vastu evangeeliumi.

Jeesus ütles: Kui palju kordi olen ma tahtnud su lapsi koguda, otsekui kana kogub oma pesakonna tiibade alla, ent teie ei ole tahtnud (Mt 23:37). Jesaja 65:2 tõdeb: Kogu päeva ma sirutan käsi kangekaelse rahva poole, kes iseenese mõtetele järgnedes käib teed, mis ei ole hea.

Küllap püha Jumal juba teab, et inimene tõrgub Tema tahte vastu veel enam kui savi oma vormija vastu. Sellepärast tahtis Ta võita meie usalduse, andes armastuse tagatiseks oma Poja. Tema, kes oma Poegagi ei säästnud, vaid loovutas tema meie kõikide eest, kuidas ta ei peaks siis koos Pojaga meile kõike muud kinkima? (Rm 8:32).

Milline siis peaks savi olema oma valaja käes? See peab olema sile ja „jahtunud“. Keegi pottsepp ütles: „Pestud ja sõtkutud savi on kaunis. Selle koostises pole midagi võõrast; see on nagu piim või siid, see ei tõrgu enam sõrmede all.“

Inimese kohta käivat tähendustloeme Psalmist 131:2 Eks ma ole oma hinge taltsutanud ja vaigista-nud? Otsekui võõrutatud laps ema juures, otsekui võõrutatud laps on mu hing minus.
Koduteel 3/2016
Superintendendilt

Jutlus
Me oleme Jumala käes kui savi
Meilt ja mujalt
Rõõmsad kohtumised
Evangeelne vabaõhuteenistus Sakussaares
Haapsalus seati ametisse pastor
Pärnu kogudus 95
Kirikute Öö Agapes – kas uue traditsiooni algus?
Perelaager Aa rannas
Tallinna koguduse perelaager Hiiumaal
Haapsalu kirikuhoone muutub aina kaunimaks
Euroopa Kirikute Konverents
Noortenurk
Eesti-Brasiilia suvemisjon
Noored räägivad piiblilaagrist:
Noored tunnistavad
Orjusest vabaks
Lastetoost meil ja mujal
Tartu juunioride suvematk
Reeküla koguduse pühapäevakooli suvi
Killukesi Tapa suvistest tegemistest
Lastemisjon 9.–11.08.2016
Rõõmuralli SUPERKANGELASED
Agape laste suvekool
Nõuandenurk
Ole ilus nii seest kui ka väljast!
Misjon ja heategevus
Päikesekiir
Kirikuelu
EMK XII suvekonverents
Aastakonverents
EMK ametlik seisukoht homoseksuaalsuse kohta
Eesti Metodisti Kiriku Määramised 2016-2017
Usupühad
Lehtmajade püha – kokkukogumise püha
Hingehoid
Koht, kus saad hingetoitu
Piibel
Koguduse tähendus
Luulenurk
Tänuliku korilase sügislaul
In memoriam
In Memoriam John Trundle
In Memoriam Ralph Watson